Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam ietvaros Bērnu aizsardzības centrs kā Valsts kancelejas sadarbības partneris piedalās Eiropas Sociālā fonda Plus līdzfinansētā projekta Nr. 4.3.6.9/2/24/I/001 “Ģimeņu vajadzību izpēte un atbalsts, stiprinot bērnu emocionālo noturīgumu krīzes, vardarbības situācijās” (turpmāk – projekts) īstenošanā.
Projekta aktivitāšu ietvaros Bērnu aizsardzības centrs sadarbībā ar Biedrību “Izglītības iniciatīvu centrs” vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs uzsāka īstenot dažādības treniņu gan bērniem, gan pedagogiem dažādības un iekļaušanas veicināšanai, ilgtermiņā mazinot diskriminācijas, nevienlīdzības un vardarbības izplatību skolu vidē.
Programmas mērķis: radīt izpratni par dažādību un veicināt skolēnu iecietību, sekmējot iekļaujošas vides veidošanos vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs diskriminācijas mazināšanai un vardarbības prevencei.
Programmas mērķauditorija ir 5.-11.klašu skolēni (vispārējās un profesionālas izglītības iestāžu audzēkņi).
Diskriminācija nozīmē izturēšanos pret cilvēku sliktāk vai netaisnīgāk viņa tautības, etniskās vai sociālās piederības, dzimuma, valodas, reliģijas, invaliditātes, seksuālās orientācijas vai citu pazīmju dēļ. Diskriminācija izglītības iestādēs var rasties gandrīz visos skolas dzīves aspektos, sākot jau no skolotāju attieksmes un ekspektācijām un beidzot ar skolas izveidotiem iekšējiem noteikumiem, klašu veidošanas principiem, mācību programmu, mācību metodēm un materiāliem, karjeras konsultācijām, ēdināšanu un fizisku skolas vidi.
Diskriminācijas apkarošana nav tikai pienākums, ko skolām uzliek Eiropas Cilvēktiesību Konvencija, tas ir izšķirīgi arī paša skolēna labbūtībai un izglītības kvalitātei. Bērni, kuri piedzīvo atšķirīgu attieksmi vai kas tiek diskriminēti, drīzāk sāks ienīst skolu, viņiem būs zemāka motivācija pēc akadēmiskiem sasniegumiem, pastāvēs lielāks risks pārtraukt apmeklēt skolu, pret viņiem tiks vērsts bulings un viņiem var attīstīties mentālās veselības traucējumi.
Diskriminācijas mazināšanas kā vardarbības prevences mācību programmas nodrošināšana izglītības iestādēs (dažādības treniņš) tiek īstenota saskaņā ar Bērnu, jaunatnes un ģimenes attīstības pamatnostādņu 2022.–2027.gadam 1. mērķa 1.2. rīcības virzienā “Visa veida vardarbības izskaušana” noteiktajiem mērķiem un uzdevumiem, uzlabojot zināšanas par nevardarbīgu uzvedību, mazinot visu veidu vardarbību, īstenojot preventīvus pasākumus jauniešiem un pedagogiem, veidojot drošu vidi izglītības iestādēs bez vardarbības.
Programmas “Dažādības treniņš” uzdevumi:
- veicināt izpratni par dažādības veidiem, par stereotipiem, aizspriedumiem un procesiem, kas veicina diskriminējošas attieksmes veidošanos un stereotipu un aizspriedumu ietekmi uz cilvēku rīcību;
- sniegt zināšanas un praktiskus paņēmienus, lai uzlabotu saskarsmes un komunikācijas prasmes ar dažādām cilvēku grupām, neatkarīgi no viņu etniskās piederības, rases, veselības stāvokļa, vecuma, dzimuma, reliģiskās piederības un seksuālās orientācijas, un lai palīdzētu veidot pozitīvu, iekļaujošu, nediskriminējošu un nevardarbīgu skolas vidi;
- radīt iespējas, izejot cauri personiskai pieredzei, apzināties katra personisko attieksmi pret dažādām sabiedrības grupām, un sekmēt spēju analizēt personīgās pieredzes ietekmi uz savu rīcību un attiecībām ar līdzcilvēkiem;
- iepazīstināt ar atbalsta saņemšanas resursiem vardarbības un diskriminācijas gadījumos.
Pēc programmas apguves: skolēni guvuši pilnīgāku izpratni par savas un citu cilvēku identitātes daudzslāņainību, tās ietekmi uz saskarsmi; skolēni spēj atpazīt diskriminācijas situācijas un vardarbību veicinošus apstākļus, un ir guvuši prasmes rīkoties atbildīgāk, apzinoties savas rīcības sekas; skolēni nostiprinājuši labvēlīgākus sociālos ieradumus saziņā un saskarsmē ar citiem, neatkarīgi no viņu piederības kādai konkrētai kultūrai un sociālajai grupai.
Projekta ietvaros Programmu “Dažādības treniņš” (6 akadēmiskās stundas) pilnībā apguvuši 213 skolēni no desmit dažādām klasēm divās vidusskolās.
Skolu interese dalībai projektā ir liela, šobrīd pieteikušās 33 izglītības iestādes. Dalība projektā pieļaujama tām skolām, kuras neīsteno cita veida aktivitātes, kas saistītas ar vardarbības un diskriminācijas mazināšanu. Līdz 2027.gada beigām projekta ietvaros plānots īstenot Programmu “Dažādības treniņš” kopumā 112 skolēnu grupām.
VISPĀRĪGA INFORMĀCIJA PAR PROJEKTU
Valsts kancelejai un BAC pieejamais kopējais projekta finansējumus ir 4 425 328 euro, tajā skaitā ESF+ finansējums 3 761 528 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 663 800 euro.
Projekts tiek īstenots no 2024.gada 3.ceturkšņa un tiks īstenots ne ilgāk kā līdz 2029.gada 31.decembrim.
PROJEKTA MĒRĶIS
Veikt demogrāfisko procesu dinamikas izpēti un īstenot atbalsta pasākumus bērniem un ģimenēm psiholoģiskā un emocionālā noturīguma veicināšanai krīzes, vardarbības, diskriminācijas situācijās.
Papildu informācija par Valsts Kancelejas īstenotajām darbībām projekta ietvaros pieejama šeit: https://www.mk.gov.lv/lv/projekti
PROJEKTA KONTAKTPERSONA BAC AKTIVITĀŠU JAUTĀJUMOS:
Guna Eglīte
Bērnu aizsardzības centra
Prevencijas un resursu nodaļas vadītāja
Tel. 29152326
E-pasts: guna.eglite@bac.gov.lv