7. februārī pasaulē atzīmē Drošāka interneta dienu. Saistībā ar to Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas Bērnu un pusaudžu Uzticības tālrunis 116111 (turpmāk – Uzticības tālrunis) no 6.–12. februārim rīko kampaņu “Es izvēlos runāt”. Kampaņas galvenais mērķis ir veicināt sabiedrības izpratni par bērnu drošību internetā, vēršot īpašu uzmanību uz vardarbību tiešsaistes vidē. Sociālajos tīklos arī tiks piedāvāti īsi videopadomi drošākai interneta un tehnoloģiju lietošanai.
Uzticības tālrunī saņemto zvanu skaitam saistībā ar emocionālu pazemošanu interneta vidē ir tendence pieaugt - 2020. gadā tie bija 109 zvani, 2021. gadā - 148, savukārt 2022. gadā - jau 175 zvani par šo tematu. Saņemtie zvani norāda, ka nereti vienaudži izmanto tiešsaistes vidi, lai paustu savu negatīvo attieksmi vai nostāju par kādu, domājot, ka var palikt anonīmi, un anonimitātes sajūta var veicināt vēlmi savu viedokli paust nepieņemami skarbā, nepatīkamā un citus sāpinošā veidā.
Būtiska nozīme bērnu un pusaudžu izpratnes veicināšanā ir arī sabiedrības nostājai un viedoklim par vardarbību interneta vidē – diemžēl nereti tās nozīme un iespējamās sekas tiek minimizētas, un tiek pausts uzskats, ka interneta vide ir iespēja sev labpatīkamā veidā paust viedokli, aizmirstot, ka ar saviem vārdiem un rīcību nedrīkstam darīt pāri citiem. Tāpat jāatceras, ka bērni un pusaudži mācās no pieaugušajiem, savukārt komentāru sadaļās dažādos medijos bieži redzami pieaugušo rakstīti aizvainojoši, pazemojoši un rupji komentāri citiem vietnes lietotājiem – šāda rīcība veicina bērnos nepatiesu uzskatu, ka interneta vidē nav robežu un ir atļauts viss, uzsver VBTAI Ģimeņu ar bērniem atbalsta departamenta direktore Anda Sauļūna.
Lai gan runājot ar bērniem nereti vērojama pārliecība, ka interneta vidē rakstītais nenodara kaitējumu, būtiski saprast, ka otra pazemošana, izsmiešana, izslēgšana no grupas ir tāda pati vardarbība, ja tā notiktu, esot līdzās viens otram.
Bērns, kurš ir saskāries ar vardarbību, bieži izjūt kaunu, vainas izjūtu un baidās ar kādu runāt par saviem pārdzīvojumiem, tādēļ pieaugušajiem - vecākiem, speciālistiem - ir svarīgi ieraudzīt izmaiņas bērnos, uzrunāt par savām bažām, paust rūpes un atbalstu, kā arī kopīgi meklēt risinājumus, lai bērnam sniegtu nepieciešamo atbalstu.
Kampaņas laikā bērni, pusaudži, viņu vecāki, kā arī speciālisti, kuri ikdienā strādā ar bērniem, ir aicināti sazināties ar Uzticības tālruņa speciālistiem, lai gūtu atbalstu jautājumos, kas saistīti ar interneta drošību.
Ar Uzticības tālruņa speciālistiem iespējams sazināties, zvanot uz diennakts bezmaksas Uzticības tālruni 116111, rakstot e-konsultāciju uz uzticibaspasts116111@bti.gov.lv, apmeklējot Uzticības tālruņa mājaslapu www.uzticibastalrunis.lv un uzsākot čatu, kā arī aizpildot e-konsultācijas formu. Tāpat iespējams lejupielādēt bezmaksas aplikāciju “Uzticības tālrunis”, kas šobrīd pieejama IOS lietotājiem.