Atzīmējot pasaules garīgās veselības dienu, Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas (VBTAI) Bērnu un pusaudžu Uzticības tālrunis 116111 (turpmāk – Uzticības tālrunis) pirmo reizi rīko akciju “Palīdzība zvana attālumā”. Akcijas mērķis ir aktualizēt sabiedrībā tematu par bērnu garīgo veselību, kā arī pašnāvību bērnu un pusaudžu vidū problemātiku.
Katru gadu tiek saņemti vairāki simti zvanu no bērniem, kuri meklē atbalstu, jo ilgstoši jūtas nomākti, trauksmes pilni, nobijušies. Nereti šiem bērniem ir kauns runāt par savām grūtībām ar apkārtējiem, jo šķiet, ka neviens nespēs viņus saprast un palīdzēt. Aizvien sabiedrībā valda uzskats, ka jebkuram ir jāspēj pašam tikt galā ar garīgās veselības problēmām – ja kāds jūtas nomākts, tiek ieteikts “saņemties un uz dzīvi skatīties pozitīvāk”, ja kāds jūtas trauksmains, tad nereti tiek ieteikts “nomierināties” vai “nestresot” – tomēr nav noliedzams, ka ar dažādām garīgās veselības grūtībām nav iespējams tikt galā tikai ar pozitīvu iedvesmu, bet ir nepieciešams līdzcilvēku un arī speciālistu atbalsts, norāda VBTAI Ģimeņu ar bērniem atbalsta departamenta direktora vietniece Anda Sauļūna. Bērni un pusaudži bieži runā par depresijai, trauksmei raksturīgiem simptomiem, kas liek izjust bezspēcību, ar laiku pasliktinot garīgās veselības stāvokli, liekot domāt arī par pašsavainošanos vai pat pašnāvību. Ir svarīgi bērniem un jauniešiem sniegt atbalstu, lai mazinātu iespējamos garīgās veselības grūtību riskus, kas mazina arī pašnāvības domu un mēģinājumu risku. Ikviens cilvēks var saskarties ar garīgās veselības grūtībām – no tā nav jākaunas, bet jāmeklē atbalsts, lai grūtības risinātu.
Akcijas laikā plānoti arī viesi:
- uz Uzticības tālruņa zvaniem 6. oktobrī laikā no plkst. 17.00 - 19.00 atbildēs Ļevs Poluņins, ārsts – narkologs/ rezidents bērnu psihiatrijā,
- savukārt 7. oktobrī no pulksten 12.00 - 15.00 uz Uzticības tālruņa zvaniem atbildēs Elīna Bārtule – klīniskā psiholoģe, pusaudžu mentālās palīdzības speciāliste, Pusaudžu resursu centra pārstāve.
Bērnu un pusaudžu uzticības tālrunis 116111 strādā visu diennakti un ir bezmaksas tālruņa līnija, zvanot gan no fiksētā, gan mobilā telefona. Saņemt atbalstu krīzes gadījumos, rakstot e-konsultāciju uz uzticibaspasts116111@bti.gov.lv, vai arī rakstot čatā (čats logs meklējams www.bti.gov.lv, čata darbalaiks – darbadienās no pulksten 12:00-20:00).